fredag 21. mai 2010

En bok i bilen??

Jeg har fått lesekick igjen, og har de siste ukene lest/hørt flere av bøkene jeg har hatt på lista mi. Siden jeg kjører en del bil, har jeg valgt disse på lydbok. Det er ikke nye bøker, men bøker som har fått mye omtale - og det med god grunn!

Jeg har hørt"Ut å stjæle hester" av Per Petterson. Det er en lun og god historie, som kan anbefales - kanskje spesielt for menn over 40.

Så ble jeg anbefalt en forfatter av vår tidligere biblioteksjef Gerd Bieltvedt, nemlig Haruki Murakami. Siden "Kafka på stranden" var utlånt, tok jeg med meg "After dark" på biltur. Fantastisk bok! Skrevet omtrent som et filmmanuskript, noe som var fascinerende. Handling lagt til Tokyo, i løpet av en natt. Følger ei jente, Mari, og en gutt, Takahashi, som i løpet av natta blir godt kjent med hverandre og hverandres hemmeligheter. Spennende og fin!

Da jeg var ferdig med den, ville jeg prøve enda en Murakami-bok, så jeg tok med meg "Elskede Sputnik" på neste biltur. Fantastisk bra. Trekant-drama mellom jeg-personen som er hodestups forelska i den eksentriske jenta Sumire, som igjen er forelsket i kvinnen Miu, som igjen ikke nærer noen følelser for Sumire eller jenter generelt. Utrolig gode beskrivelser av ubesvart kjærlighet og hvor vondt det kan være, og med en utrolig tvist som gjør at boka plutselig blir noe "mer" enn bare en kjærlighets-fortelling.

Og i bilen hører jeg på en annen svært bra bok, nemlig "Tusen strålende soler" av Khaled Hosseini. Det er en provoserende bra bok. Til tross for den kompiserte handlingen (islam, Taliban, kvinnenes undertrykkelse), så er boka skrevet med et veldig enkelt språk som gjør at det er lett å følge med. I boka følger vi to kvinner fra de er barn og til de er godt voksne. Det er en tykk bok, men når slutten nærmer seg skulle jeg ønske den var lenger.

Så her kom noen tips til bøker som er fine, og spesielt som lydbøker! :)

Ingen kommentarer: