fredag 8. september 2017

FREDAGSTIPSET 8. SEPTEMBER


Punktum midt i en vakker setning av Elin Åsbakk Lind
Quintano forlag, 2016

Etter et samlivsbrudd rømmer Mattias spontant til sin eldre grandtante Maria på ei øy i havgapet. Der snubler han over Marias traumer og hemmeligheter. Sammen lærer Mattias og Maria viktige ting om tap, savn og om forskjellen på å være ensom og å være alene. Punktum midt i en vakker setning er en vakker og underfundig roman hvor to mennesker med skrubbsårhjerter søker ly sammen i et nordnorsk storslått og vilt landskap. Jeg synes dette er en veldig vár og fin bok med et langsomt tempo.

«Jeg sitter i et hus fullt av folk, glade, hyggelige, smilende mennesker, som vil meg vel, mine aller nærmeste. Jeg har aldri vært så ensom før. Jeg sitter i mitt eget hjem og lengter hjem» (s. 87).




Snille hunder kommer ikke til Sydpolen av Hans-Olav Thyvold
Aschehoug forlag, 2017

Fortelleren i denne romanen er Tassen. Tassen Thorkildsen. En engstelig, følsom og empatisk cocker spaniel. Hans nærmeste venn er major Thorkildsen. Men så dør majoren. Og Tassen er ikke like fortrolig med enkefru Thorkildsen, som stadig blir mer alkoholisert. Men hun er bibliotekar og leser høyt for Tassen om Roald Amundsens ferd til Sydpolen og hundene han hadde med seg. Sydpolsfelttoget gjenfortelles i hundeperspektiv av Tassen Thorkildsen samtidig som han gjør sitt beste for å beskytte sin selvdestruktive eier mot blant annet søppelmannen, hjemmehjelpen og Jesus. Dette er en roman om aldring, ensomhet og menneskenes forhold til sine firbente følgesvenner. Som leser får man virkelig kontakt med hele følelsesregisteret sitt.

Beate


Ingen kommentarer: